Det allra viktigaste är att vara lätt på gasfoten och att du håller huvudet kallt när bilen står i leran och inte kan ta sig framåt.
Däcken behöver inte vara djupt nedgrävda i leran för att bilen inte ska röra sig en millimeter, det viktigaste är att du inte försöker gasa dig ur situationen då det bara kommer att leda till att bilen gräver ner sig allt djupare.
Istället ska du i en jämt takt gasa och släppa på gasen för att få bilen i gungning vilket hjälper bilen att ta sig upp ut leran istället för att gräva ner den.
Kan du få hjälpa att putta på bilen i samma gungande takt har du god chans att ta dig ur knipan. Har bilen grävt ner sig så att du inte kan se de nedersta centimeterna på däcken kan det vara dags att be om hjälp av en annan bil som kan dra loss dig.
Står bilen på underredet krävs det en bärgare för att ta bilen därifrån utan skador.
Undvik att köra fast i leran
Okej, sitter du redan fast är det här ett lite retfullt tips men när du tar dig loss kommer du säkert att behöva köra en bit i leran innan du är på fast mark igen och då är det bra att minska risken att köra fast igen.
Genom att hålla en jämn gas på låga varv och att försöka hålla hjulen så rakt fram det går ökar chansen att inte köra fast.
Med en jämn fart minskar risken att hjulen börjar spinna och där med även risken att de gräver ner sig, har du en backe framför dig kan du försöka ta fart försiktigt.
När du undviker att vrida på ratten fungerar däcken på bästa sätt, mönstret ger bästa möjliga grepp och däcken ligger plant mot marken och skapar största möjliga yta.
På så sätt ökar chansen att hjulen inte börjar spinna och därmed kör fast. Behöver du svänga var noga med jämn gas och ta ut svängen så mycket du kan.
När bilen väl sitter fast
Oavsett om du sitter fast i lera, snö eller sand är det samma knep som gäller för att komma loss för egen maskin. Försök att vagga loss bilen genom att försiktigt och i en jämn takt gasa och lätta på gasen.
När du gungar bilen fram och tillbaka hjälper fysiken till att få den över kanten på den grop den står i. Med en automatväxlad bil är det svårare men om du inte står fast för hårt kan de gå så ge det några försök innan du ger upp och tar hjälp.
Finns det möjlighet är det ofta en bra idé att koppla ur antispinnfunktionen för att fortsätta att ha kraft även när ett hjul snurrar lite grann.
Det kan även vara värt att testa att lägga ner granris, bilmattor eller annat som kan hjälpa till att skapa friktion mellan hjulen och leran.
Ett lite mer avancerat knep är att linda ett rep runt däcket genom att sticka det genom fälgen och sedan runt däcket igen, missa inte att knyta fast repändarna ordentligt innan du börjar köra.
Få hjälp att dra loss bilen
Om du inte lyckas få loss bilen för egen maskin och har turen att någon kan komma och hjälpa till måste samariten vara försiktig och ha rätt utrustning. Det går inte att använda en vanlig bogserlina som är stretchig eller ta fart och dra loss en bil som sitter fast. Istället är det en stum lina som försiktigt sträcks innan själva bogserarbetet kan påbörjas.
Blir det ett kraftigt ryck när linan spänns är det lätt att något av fordonen skadas. En töjbar lina kan också ge en ryckande effekt när den bil som kört fast lossnar och därmed skada fordonen. Är du det minsta osäker rekommenderar vi att du kontaktar oss via mejl eller ringer oss som vet vad vi gör och har rätt utrustning, det kan visa sig bli billigare i längden.